Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego zaprasza na Podyplomowe Studia wiedzy o Biblii.
	Podstawowym celem studiów jest przekazanie wiedzy o Biblii osobom, które ukończyły już studia wyższe co najmniej I stopnia nie koniecznie na kierunku teologia. Studia są jednak tak skonstruowane, aby wyjść naprzeciw zapotrzebowaniu intelektualnemu środowiska katechetyczno-duszpasterskiego. 
 
	Studia podyplomowe maja prowadzić do zdobycia gruntownej wiedzy lub jej znacznego pogłębienia w zakresie szeroko pojętego świata Biblii i kultury biblijnej. Zajęcia będą obejmować cztery sekcje: filologiczną, isagogikę, egzegetyczno-teologiczną, kulturoznawczą. Treść wykładów ma ukazać jak ważna jest wiedza biblijna, która stanowi fundament chrześcijańskiego myślenia o świecie zarówno w aspekcie teologicznym jak i kulturowym. Podyplomowe studia wiedzy biblijnej to ważny suplement wiedzy dla osób z wyższym wykształceniem, które chcą posiadać ugruntowane podstawy chrześcijańskiej tożsamości i wejść w dialog ze współczesnym światem.
	Zasady rekrutacji: informacje można uzyskać w Dziekanacie Wydziału Teologicznego UO, ul. Drzymały la, 45-342; tel. 77/44 23 767, 77/44 23 768 fax 77/454 93 84; 
	e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 
	Czas trwania:  Nauka w Studium trwa 4 semestry i jest prowadzona systemem studiów zaocznych. Zajęcia odbywają się w soboty. 
	Koszt studiów: Studia dofinansowane! Opłata za semestr wynosi 200 zł.
	Początek studiów: 16 luty 2013
	Rekrutacja: osoby ubiegające się o przyjęcie na studia podyplomowe, proszone są o składanie dokumentów na adres organizatora do połowy stycznia 2013 roku.
	Kierownik studiów ks. dr Wacław Borek tel. 774424058, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
	Liczba godzin 540
	Przedmioty:
	I Rok pierwszy
	- (k) podstawy języka hebrajskiego 30 h
	- (w) archeologia, geografia biblijna i kultura bliskiego wschodu 30 h
	- (w i ćw) krytyka tekstu i historia kanonu 30 h
	- (w) historia biblijnego Izraela 30 h
	- (w i ćw) Pięcioksiąg (Księgi Rdz, Wj, Kpł, Lb, Pwt) 50 h
	- (w i ćw) Historyczne księgi ST; Prorocy i ich nauczanie 50 h
	- (w i ćw) psalmy i księgi mądrościowe 50 h
	---------------
	          270h
	II Rok drugi: 
	- (k) podstawy języka greckiego 30 h
	- (w) historia czasów Jezusa i pierwotnego Kościoła 20 h
	- (w) Kultura hellenistyczna i rzymska  15 h
	- (w i ćw) ewangelie synoptyczne (Mt, MK ,Łk) 30 h
	- (w i ćw) Pisma Pawłowe 30 h
	- (w i ćw) Pisma Janowe 30 h
	- (w i ćw) Listy katolickie i Dzieje Apostolskie 30 h
	- (w i ćw) Biblia w kulturze 30 h
	- (w) Reperkusje teologiczne biblijnych koncepcji 30 h
	- (w) Natchnienie biblijne i jego konsekwencje w interpretacji Biblii 35 h
	--------
	270 h
	Charakterystyka: po ukończeniu podyplomowych studiów wiedzy o Biblii absolwent:
	Wiedza
	1. ma pogłębiona wiedze o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w zakresie teologii biblijnej, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować.
	2. zna podstawową terminologię biblijna i jej korzenie grecko-hebrajskie.
	3. ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię teologii biblijnej, dającą możliwość specjalizacji.
	4. ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego szczególnie w zakresie interpretacji Biblii w Kościele.
	5.  ma pogłębioną wiedze o powiazaniach teologii biblijnej z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi i społecznymi pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
	6. ma podstawowa wiedze o głównych kierunkach rozwoju współczesnej biblistyki
	7. ma pogłębioną wiedze o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii biblijnej.
	8.  rozumie kulturotwórczą role Kościoła i teologii biblijnej, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym.
	9.  ma ogólną znajomość zasad interpretacji tekstu biblijnego.
	10. ma pogłębioną wiedze o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii biblijnej oraz interpretacji Biblii (szczególnie w zakresie jej przekładu).
	11. ma podstawowa wiedze o instytucjach kultury i orientacje we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem szeroko rozumianej kultury biblijnej.
	12.  ma rozszerzona wiedze o człowieku jako twórcy kultury biblijnej, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem.
	Umiejętności
	1.  potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem ogólnej wiedzy biblijnej.
	2.  posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy tekstów biblijnych, umiejętność wykorzystania (w ogólnym zakresie) metod i narzędzi badawczych służących do właściwej interpretacji Biblii.
	3. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii biblijnej (języki biblijne, zasady hermeneutyki tekstu, podstawy analizy literackiej tekstu).
	4.  posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł istotnych dla badan biblijnych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych.
	5. posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (np. w zakresie pracy parafialnej).
	6.  potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego i poza chrześcijańskiego (np. judaistycznego) dziedzictwa doktrynalnego.
	7. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
	8. umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny szczególnie w ramach interpretacji Biblii.
	9.  posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach.
	10.  potrafi nawiązywać współprace z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej.
	11. potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego (np. poprzez przynależność do stowarzyszeń propagujących szeroko rozumiana kulturę biblijna).
	12. potrafi popularyzować wiedze o Biblii oraz wytworach kultury chrześcijańskiej i jej instytucjach.
	13.  posiada podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku greckim oraz w języku hebrajskim (biblijnym).
	Kompetencje społeczne
	1. ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.
	2. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedze i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny.
	3.  potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
	4. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności.
	5. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
	6. identyfikuje i rozstrzyga dylematy – zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym.
	7.  ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego
	8. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii biblijnej.
	9.  uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi.
	10.  uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.
	Kryteria zaliczenia przedmiotów:
	I Podstawowe kryteria 
	1. Znajomość omawianej problematyki na wykładach
	2. Znajomość treści z podanej literatury przedmiotu
	3. Obecność na zajęciach
	4. Zaliczenie ćwiczeń i konwersatoriów łączy się z obowiązkową obecnością na zajęciach
	II Sposób zaliczenia 
	1. Wykłady kończą się oceną z egzaminu.
	2. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę.
	3. konwersatoria kończą się zaliczeniem na ocenę.
	III Forma zaliczenia:
	Egzamin w formie podanej przez wykładowcę (ustny, pisemny, przedstawienie pracy zaliczeniowej itp.).
	REGULAMIN STUDIÓW PODYPLOMOWYCH
	1. Dopuszczalna jest jedna nieobecność (jeden zjazd obejmujący 10 godz.) nie wymagająca usprawiedliwienia w semestrze. 
	2. Sposób odpracowania kolejnej nieobecności usprawiedliwionej uzasadnioną przyczyną, tj. chorobą (wymagane zwolnienie/zaświadczenie lekarskie); nagłym zdarzeniem losowych, student uzgadnia z osobą prowadzącą zajęcia. 
	3. W przypadku nieobecności jak w pkt 2 na zajęciach z przedmiotu obejmującego tylko jeden zjazd (10 godz.) należy również uzgodnić zasady zaliczenia przedmiotu z osobą prowadzącą. 
	4. Zasady, w tym sposób, formę oraz datę zaliczenia danego przedmiotu ustala prowadzący zajęcia. 
	5. Nie ma przepisywania ocen z przedmiotów, które student zaliczył w ramach studiów licencjackich lub/i magisterskich. 
	6. Zajęcia teoretyczne, konwersatoria i ćwiczenia kończą się oceną. 
	7. Otrzymanie dyplomu ukończenia studiów podyplomowych następuje po zaliczeniu wszystkich przedmiotów oraz po przedstawieniu pracy dyplomowej.
	POWYŻSZE WARUNKI ZASADNICZO NIE PODLEGAJĄ RENEGOCJACJI
	Na początku semestru zostałem/am zapoznany/a z warunkami zaliczenia przedmiotu: